Ο Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης, κατά κόσμον Αρσένιος Εζνεπίδης.
Ο Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης, κατά κόσμον Αρσένιος Εζνεπίδης. Γεννήθηκε στα Φάρασα το 1924, όπου τον βάπτισε ο Χατζή Εφεντής, κατά κόσμον Θεόδωρος Αρζούς ή Αρζίδης. Νυν, Άγιος Αρσένιος ο Καππαδόκης. Το μωρό τυλιγμένο στα φασκιά ήλθε με την Ανταλλαγή το 1924 και η οικογένεια εγκαταστάθηκε στην Κόνιτσα. Εκοιμήθη, 12 Ιουλ. 1994.
“Καρπουζοφαγία” στην αυλή Παπαδοπουλέων. Χαράματα επιστροφή από πανηγύρι στα Τρίκαλα.. Στο υπερώον ο Ευάγγελος Μπουλής (δάσκαλος) και Μιχάλης (ταχδρ.) Κάτω από αρ.: Ελένη, Αρετή, Ελένη, Ιορδάνης, Μάρκος, Θύμιος, Αντώνης, Γάκης, Μιχάλης Μαυρομιχάλης, Μούρνος Διονύσης. Πλατύ, Αύγ. 1950. ΦΩΤΟ Γ. Χριστοφορίδης
Πλατύ, Καλοκαίρι 1958. Η αναχώρηση του Λευτέρη Σκεντερίδη για την Αυστραλία. Στο κέντρο ο Πατέρας του και πίσω από την (άσπρη) τραγιάσκα ο Λευτέρης. Δεξιά όρθια τρίτη, η γυναίκα του Δέσποινα.
Το Ζιντζίτερε (Τα Φλαβιανά) και στο βάθος το Δίδυμο Όρος (πρόβουνο του Αργαίου), όπου υπήρχε στη μία κορυφή, “Τ΄ Αϊ Βασίλη το ρουσί”, ξωκλήσι του Αγίου Βασιλείου, όπου πήγαιναν την Πεντηκοστή προσκυνητές (δυο ώρες δρόμο) για λειτουργία. Στην άλλη κορυφή είχαν Τέμενος Μουσουλμάνων. ΦΩΤΟ, Αρχείο Κ Μ Σ
Υδροηλεκτρικές εγκαταστάσεις από το χείμαρρο του Ζαμάντη (Ονοπνίχτη) στα Φάρασα. Φωτ. από επίσκεψη 2-7-2001
Στο δρόμο για το Βαρασό (2-7-2001), Σπηλιά στο βράχο. Αριστερά ο Σουλεϊμάν (οι γονείς του ήταν ελληνόφωνοι Μουσουλμάνοι Ανταλλάξιμοι από την Κυρακαλή Γρεβενών), δεξιά ο Ιορδάνης Π.
Οι άντρες από αριστερά: Ο Ιορδάνης Π, ο Cemal Doqan, γιος μιας Ρωμιάς, της Μαρίας από το Ταστσί. Την έδωσαν στον Τούρκο Mehmet, που ήταν υπηρέτης στο σπίτι της. Ο γάμος έγινε για να προστατεύσουν το χωριό από τους τσέτες, αφού θα υπήρχε Τούρκος γαμπρός. Το εγχείρημα πέτυχε. Η Μαρία, ως Sultan, έμεινε εκεί κατά την Ανταλλαγή. Δεξιά ένας Τούρκος που παντρεύτηκε μια Ελληνίδα εργάτρια στη Γερμανία και έγινε Μουσουλμάνα.
Οι Φαρασιώτες εγκαταστάθηκαν στο Σ. Σ. Πλατέος το 1924 με την Ανταλλαγή. Σπίτι του Εποικισμού που παραχώρησε στους πρόσφυγες το 1928 η “Επιτροπή Αποκαταστάσεως Προσφύγων”. Πλατύ, Αύγουστος 2001. ΦΩΤΟ Στάθης Σκεντερίδης.
Ιερός Ναός Γεννήσεως της Θεοτόκου, που χτίστηκε τη δεκαετία του ‘30. Σε δεύτερο πλάνο ο νέος Ναός που χτίστηκε μεταπολεμικά με τις φροντίδες του Παπά Θόδωρου Χαντζίδη. Κατά την πρώτη εγκατάσταση λειτουργούσαν σε παράπηγμα. ΦΩΤΟ Στάθης Σκεντερίδης, Αύγουστος 2001
Αναβίωση Πρωτοχρονιάτικων εθίμων των Φαράσων στο Πλατύ Ημαθίας. Ο Πρύτανης Α Π Θ Νικ. Ανδριώτης υπογράμμισε την ελληνικότητα των Καππαδοκικών εθίμων και τη διατήρηση του ελληνισμού στην Ανατολή 3000 χρόνια. Στη φωτ. Από αρ. Στην πρώτη σειρά: ο Πρόεδρος Πλατέος Αν. Γαβριηλίδης, ο Παπά Θόδωρος Χαντζίδης, ο βουλευτής Βερροίας Γιάννης Γιαμάς, ο Πρύτανης Ν. Ανδριώτης, η σύζ. Δημάρχου Γιδά, η κ. Αικ. Γιαμά και ο Δήμαρχος Γιδά (Αλεξανδρείας) Παπαποστόλου. Παρακολουθούν τον καθηγητής Ι. Παπαδόπουλο που ερμηνεύει το νόημα των τραγουδιών και των χορών. ΦΩΤΟ Γ. Χριστοφορίδης, Πλατύ, 2-1-1962
Χορεύτριες με Φαρασιώτικες στολές. Από αριστερά ο Σταύρος Δ. με το ακορτεόν, ο Χορογράφος Αβέργιος Καραμουρατίδης και δεξιά τα βιολιά Παντελής Φουρτουνίδης και Δημ. Γουλάς. ΦΟΤΟ Γ. Χριστοφορίδης, Πρωτοχρονιά 1962, Πλατύ Ημαθίας
Ο κορυφαίος Αβέργιος Καραμουρατίδης οδηγεί την ομάδα στην πορεία στου “Εζ Βασίλη το σπήλο” (μια ώρα δρόμο από το Βαρασό τα μεσάνυχτα της παραμονής) με το τργούδι “Χυτάτε να υπάμε σόν Εζ Βασίλη”. ΦΩΤΟ Γ. Χριστοφορίδης, Πλατύ, 2-2-1962
“Ζ’ αγλέχας ο χορός” (ο χορός της μαντίλας, όχι των μαντιλιών) που χορεύονταν μόνο στα Φάρασα. Ο χορευτής και Χορογράφος Αβέργιος Καραμουρατίδης με νεάνιδες στο Πλατύ. Πρωτοχρονιά 1962. ΦΟΤΟ Γ. Χριστοφορίδης.
Η Μέλπω Μερλιέ, ιδρύτρια του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών (Κ.Μ.Σ.) και ισόβιος Πρόεδρος, εν μέσω δυο Φαρασιωτών Θεοδώρων Ιερέων: εκ δεξιών Θ. Παπαθεοδώρου και εξ ευωνύμων Θ. Θεοδωρίδης
Ο Παπά Μάρκος Παπαδόπουλος (Σαττί 1870 – Πετρανά 1927). Λειτουργός στο Σαττί στον ιερό Ναό Αγίων Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού. Στα Πετρανά για δυο χρόνια. Ευλαμπία (Σαττί 1871 – Πλατύ 1955) η γιαγιά μου εκ πατρός